Het zoeken naar geschikt personeel is een crime in tijden van personeelsschaarste. Daarom is het van belang om te zorgen voor goede arbeidsmarktcommunicatie. Het effect daarvan is dat potentiële kandidaten voor vacatures bij jouw bedrijf weten dat je bestaat, en dat ze graag bij je willen komen werken. Dat heeft dus te maken met je imago als werkgever. Ook is het van belang dat jouw vacatures terecht komen bij de geschikte kandidaten, zodat ze kunnen reageren. Je moet dus weten wie er in aanmerking komen voor een baan bij jou. Dat alles kun je voor elkaar krijgen door middel van arbeidsmarktcommunicatie.
Onderzoek
Je kunt de kans op geschikte kandidaten voor jouw vacatures het beste vergroten door een recruitment bureau in te huren. Daar zal in eerste instantie veel onderzoek worden gedaan. Er wordt eerst een profiel gemaakt van de kandidaten waarnaar jij op zoek bent. Vervolgens wordt geprobeerd om die kandidaten te vinden. Dat kan niet door bij de werkzoekenden te kijken, maar door op het internet te speuren op zoek naar sporen. Iedereen laat immers sporen na als hij op internet actief is. Door goed te zoeken zijn kandidaten te selecteren die de juiste interesses hebben voor een baan bij jouw bedrijf en die in de buurt wonen.
Jouw eigen profiel
Arbeidsmarktcommunicatie gaat over het in contact brengen van de juiste mensen en organisaties. Of jouw bedrijf goed in de markt ligt kun je ontdekken door een recruitment bureau onderzoek te laten uitvoeren naar je profiel. Dat wordt gedaan door te kijken hoe potentiële sollicitanten reageren op de vacatures die door jouw bedrijf worden geplaatst. Als veel mensen die een andere baan willen hebben niet reageren, is er iets mis met je imago. Wellicht sta je bekend als een werkgever die slecht betaalt of onvoldoende secundaire arbeidsvoorwaarden hanteert. Maar misschien is er een andere reden waarom sollicitanten je bedrijf links laten liggen.
Vacaturepool
Door te zorgen voor een goede arbeidscommunicatie zal een recruitment bureau er na verloop van tijd in slagen een pool van kandidaten samen te stellen voor een baan bij jouw bedrijf. Er worden vervolgens sollicitatiegesprekken georganiseerd, zodat je zelf met hen in contact kunt komen. Let tijdens die gesprekken goed op of je de betreffende kandidaten bij je bedrijf vindt passen. Naast alle data die door een recruitment bureau wordt verzameld, speelt ook je eigen onderbuikgevoel een belangrijke rol bij het bepalen van de juiste kandidaten voor een vacature.
Tip: https://yarle.com/