In het verleden gebruikten we vaak nog een normale fiets in combinatie met een Eastpak rugzak om naar school te fietsen. Waar je de Eastpak rugzak nu nog altijd vaak tegenkomt op de fietspaden, geldt dit niet echt voor een reguliere fiets. In plaats daarvan zie juist veel vaker een e-bike. Zo’n fiets wordt door volwassenen gebruikt, maar ook jonge kinderen met een tas van Engel op de rug zie je al fietsen op een e-bike. Uit onderzoek blijkt zelfs dat één op de drie Nederlanders al in het bezit is van een elektrische fiets. Het grootste deel hiervan gebruikt een elektrische stadsfiets, dit geldt voor 78 procent van de eigenaren van een e-bike. Deze resultaten komen uit de E-bike Monitor, een groot onderzoek van Multiscope. Het onderzoeksbureau heeft hiervoor maar liefst 6411 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Deze groep respondenten is representatief voor de Nederlandse bevolking. De E-bike Monitor werd in 2020 voor het eerst gepubliceerd.

 

Spontane naamsbekendheid gaat naar Gazelle en Stella

Uit het onderzoek van het bureau genaamd Multiscope blijkt dat de merken Gazelle en Stella de hoogste spontane naamsbekendheid hebben op het gebied van elektrische fietsen. Beide merken scoren hierop een percentage van maar liefst 47 procent, waarmee het samen aan kop gaat op dit vlak. Top of mind denken de meeste Nederlanders als eerste aan Stella en dan Gazelle. Stella heeft hierbij een voorsprong van liefst 10 procent: 28 om 18 procent. De grootste concurrenten op het gebied van naamsbekendheid zijn Batavus, Sparta en Giant. Volgens Multiscope is de markt van elektrische stadsfiesten nogal versplinterd. Gazelle, Sparta en Stella hebben de grootste marktaandelen met respectievelijk 16, 16 en 12 procent. Deze merken worden achtervolgd door Batavus, wat met 9 procent een grote voorsprong heeft op de achterblijvende concurrenten als Giant (4%), Koga (3%), Cortina (3%) en GWIC (3%).

 

Nederlanders zeer tevreden over de elektrische stadsfiets

Dat tegenwoordig steeds meer inwoners van ons land gebruik maken van een elektrische stadsfiets in combinatie met fietstassen komt mogelijk onder andere doordat mensen er ontzettend tevreden over zijn. Ja, Nederlanders zijn dus zeer tevreden over hun elektrische stadsfiets. De eigenaren van zo’n e-bike geven de fiets namelijk gemiddeld maar liefst een 8,5. Meer dan 83 procent van de ondervraagden gaven tegen Multiscope aan dat ze hun elektrische stadsfiets een cijfer van een 8 of hoger zouden geven. In het bijzonder zijn de Nederlandse bezitters van een elektrische stadsfiets met name tevreden over zowel het beperkte onderhoud als de goede accu. Koga krijgt van alle merken het hoogste rapportcijfer. Deze producent van e-bikes krijgt van de respondenten namelijk een 9. Het wordt kort achtervolgd door zowel QWIC als Flyer, deze merken maken het podium compleet met respctievelijk een 8,9 en en 8,8. De rest van de top vijf bestaat uit Stella en Batavus, deze merken kregen respectievelijk een 8,6 en een 8,5 van de mensen die Multiscope heeft ondervraagd.

 

Sparta F8E de allerbeste elektrische stadsfiets

Het Algemeen Dagblad heeft een onderzoek gedaan naar wat nou echt de allerbeste elektrische stadsfiets is. Deze prijs gaat naar de Sparta F8E, wat met een ruime voorsprong won van de concurrenten. In deze e-bike van Sparta zit een voorwielmotor. Het is geschikt voor woon-werkverkeer, wat komt odordat het schakelen soepel gaat. Ook gaat het trappen op een lichte manier, de fiets rijdt dus eigenlijk als een zonnetje. Het zadel krijgt wel wat kritiek, maar dit kan gelukkig vervangen worden. Redelijk duur is deze elektrische stadsfiets wel met een prijskaartje van 2 duizend euro, al zijn er nog veel duurdere exemplaren te koop.